Live streaming shopping – nowy trend w e-commerce

Zakupy online mają przewagę w wielu aspektach nad zakupami w formie tradycyjnej. Zakup przez Internet możemy dokonać w dogodnym dla nas czasie, sklepy otwarte są o każdej porze dnia i nocy. Produkt zakupić możemy u dowolnego sprzedawcy z całego kraju, możemy więc poszukać tego, który ma dokładnie tę wersję produktu, którą chcemy albo najniższą cenę. Zakupy online nie dadzą nam jednak tych doświadczeń, które pozyskać możemy podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Nie poczujemy materiału produktu, nie ocenimy jego jakości, nie obejrzymy go, nie zmierzymy itd. Firmy z branży e-commerce doskonale o tym wiedzą, dlatego cały czas szukają kanałów sprzedaży, które mogłyby rozwiązać ten problem. Jednym z nich może być live streaming shopping.

Czym jest live streaming shopping?

Live streaming shopping to w nowa forma zakupów wykorzystująca transmisje na żywo do sprzedaży produktów przez Internet. Podczas live streamingu prezentowany jest produkt. Prezentacja ma raczej luźny charakter, nie jest to reklama jaką znamy z telewizji. Prezentacja ma na celu pokazanie produktu w jego całej okazałości, najlepiej w sytuacjach, w których najczęściej jest wykorzystywany. Nie chodzi tu o to by zachwalać jego zalety, jak to ma miejsce podczas reklam telewizyjnych, ale pokazać jak działa i jak wygląda na żywo, pozostawiając jego ocenę użyteczności widzom. Czym różni się ta forma od reklamy telewizyjnej? Przede wszystkim tym, że podczas streamingu można zadawać pytania do prezentera, a on może na nie odpowiedzieć, a wręcz powinien. Zwykle bowiem w bliskiej okolicy playera, wyświetlającego transmisję znajduje się okno czatu, w którym każdy użytkownik wziąć może udział. Czat ma na celu wywołać interakcje. Sprzedającym pozwala rozwiać wątpliwości widzów związane z produktem, a kupującym daje odpowiedź na nurtujące je pytania. Dodatkowo, zwykle obok okna z prezentacją znaleźć można link umożliwiający szybkie zamówienie czy zakup towaru lub usług.

Zyski generowane przez live streaming shopping

Live streaming shopping nie jest jeszcze popularną formą sprzedaży w Europie. Pojawiają się sporadyczne streamingi, ale wciąż jeszcze trudno nazwać je choć raczkującym trendem. Bez trudu jednak możemy znaleźć informacje o tym jakie zyski generuje on w Chinach, gdzie jest najbardziej popularny. I tak w roku 2019 było to około 66 mld dolarów, w 2020 r. aż 150 mld dolarów. Prognozowana dla 2021 r. wskazywała 300 mld dolarów zysku, nie ma jednak jeszcze danych potwierdzających realne zyski w 2021 r. Live streaming shopping obecny jest także w USA. Trend dopiero raczkuje. Dane szacunkowe na rok 2023 wskazują, że rynek live streaming shoppingu przynieść ma sprzedaż na poziomie 11 mld dolarów.

Jak sprzedawać przez live streaming shoppin?

Do dziś wykształciły się dwa główne formaty live streaming shoppingu. Jest to one-to-many oraz one-to-one. Jak nie trudno się domyśleć, format one-to-many skierowany jest do dużych grup odbiorców, nastawiony jest na pozyskanie jak najwięcej widzów oglądających jedną transmisje. Wykorzystywany jest przez marki posiadające swoje kanały w mediach społecznościowych, a także influencerów. Format one-to-one to kanał sprzedaży produktów i usług dedykowanych do wąskiej grupy odbiorców. Zwykle prezentacja odbywa się w formule 1:1 lub z udziałem maks kilku widzów. W formacie tym chodzi o prezentacje spersonalizowaną pod upodobania i potrzeby konkretnego klienta. Prezentacje takie mają kameralny charakter, są raczej umawiane, aniżeli organizowane publicznie.

Co sprzedawać poprzez live streaming shopping?

Wszystko. Możliwości blokuje tylko i wyłącznie nasza wyobraźnia. Choć live streaming shopping łączy się z branża modową lub beauty, to bez problemy reklamować możemy za jego pomocą sprzęt AGD, sprzęt kuchenny, sprzęt ogrodniczy czy budowlany, jak i wiele innych. Wystarczy przygotować odpowiedni plan pozwalający na pokazanie możliwych zastosowań przedmiotu. Sprzęt kuchenny najlepiej pokazywać podczas gotowania, sprzęt budowlany w rzeczywistych testach na placu budowy, a sprzęt ogrodniczy podczas prac w ogródku. Z każdego z tych miejsce jesteśmy w stanie poprowadzić live streaming.

Co jest potrzebne do live streaming shoppingu?

Kamera i mikrofon, a także umiejętności pozwalające na stworzenie materiału wysokiej jakości. Nic nam po streamingu w słabej jakości, czy z niewyraźnym audio. Po drugie, platforma sprzedażowa umożliwiająca streaming. Serwisy takie jak Facebook czy Instagram dostarczają już własne narzędzia do realizowania sprzedaży w ramach live streaming shoppingu, warto je zbadać. Po trzecie, scena i prezenter. Scena czy też sceneria, powinna umożliwiać pełną prezentacje produktu i jego zastosowań, a nie tylko tego jak wygląda. Promotor powinien być przygotowany, mieć plan na prezentacje, a potrafić nawiązywać relacje z widzami.

Live streamig shopping to trend, który wynika po części również z coraz trudniejszej sytuacji na rynku e-commerce. Coraz więcej sklepów próbuje swoich sił w Internecie, a w gąszczu tym trzeba jakoś się wyróżnić na ich tle. Live streaming shopping wydaje się nadawać do tego idealnie.